Od 2011 r. wspieramy i monitorujemy proces edukacji dzieci ze społeczności Romów pochodzących z Rumunii mieszkających we Wrocławiu. Dzięki konsekwentnym wysiłkom wielu osób, w 2014 r. po raz pierwszy dzieci z tej społeczności rozpoczęły naukę w systemie edukacji formalnej. Co roku kolejni uczniowie i uczennice podejmują naukę w szkole podstawowej. Ich wiek, umiejętności i kompetencje są bardzo zróżnicowane. Wsparcie w postaci zajęć integracyjnych i wyrównawczych uwzględniających potrzeby i umiejętności dzieci ułatwia radzenie sobie w nowym środowisku szkolnym oraz sprostanie wymogom programu nauczania.
Nomada prowadzi ponadto działania z zakresu edukacji antydyskryminacyjnej oraz praw człowieka skierowane do Polek i Polaków.
Działania NOMADY obejmują:
-
Indywidualne wsparcie edukacji dzieci ze społeczności romskich migrantów: zajęcia z języka polskiego, pomoc w nadrabianiu zaległości, rozwiązywaniu trudności w nauce. Głównym celem tych działań jest pomoc dzieciom w osiąganiu postępów w nauce, a tym samym zapobieganie ich zniechęceniu, które może skutkować przerwaniem edukacji;
-
Wsparcie rodziców ze społeczności romskich migrantów: pomoc w tłumaczeniu procedur, wypełnianiu dokumentów, komunikacji ze szkołą. Wsparcie rodziców jest szczególnie ważne, ponieważ jest to ich pierwszy kontakt z polskim systemem edukacji, związanymi z nim procedurami i obowiązkami;
-
Wsparcie kadry pedagogicznej: współpracę z nauczycielami i nauczycielkami, pośredniczenie w przekazywaniu informacji rodzicom, uzupełnianie działań szkoły poprzez edukację nieformalną i działania integracyjne;
-
Monitorowanie procesu edukacji dzieci ze społeczności Romów pochodzących z Rumunii;
-
Pomoc dzieciom cudzoziemskim w nauce języka polskiego;
-
Edukację antydyskryminacyjną i międzykulturową;
-
Działania edukacyjne z zakresu zapobiegania i reagowania na przemoc motywowaną uprzedzeniami.