Nie chcemy, by Romowie czuli się wykluczeni. Od 2011 roku pracujemy z dziećmi ze społeczności romskiej. Dzięki konsekwentnym wysiłkom wielu osób, dzieci romskie rozpoczęły naukę w polskim systemie edukacji formalnej.
W Nomadzie prowadzimy nieodpłatne poradnictwo dla osób doświadczających dyskryminacji. Pracujemy w terenie, szkolimy, publikujemy, edukujemy.
Wesprzyj nasze działania. Przekaż datek. WPŁAĆ
Możesz zrobić przelew:
40 1140 1140 0000 4690 1800 1001
Tytuł przelewu: Darowizna na cele statutowe
WSPÓŁPRACA Z DZIEĆMI ROMSKIMI
W 2011 roku rozpoczęliśmy pracę z dziećmi ze społeczności romskiej pochodzącej z Rumunii.
Nasza współpraca ze społecznością zaczęła się od tego, że próbowaliśmy pomóc rodzinom, które mieszkały wówczas na nieformalnym osiedlu pozbawionym dostępu do wody i prądu, przetrwać zimę i pokazać, że nie wszyscy mieszkańcy Wrocławia są im przeciwni. Szybko okazało się, że to my możemy się uczyć od Romów przetrwania. Dlatego działania humanitarne na rzecz społeczności zamieniliśmy na asystenturę, czyli wsparcie w kontaktach z polską rzeczywistością. Towarzyszyliśmy Romom i Romni podczas wizyt w urzędach, szkołach, u lekarzy czy w sądzie.
Uruchomiliśmy projekt: „Nieformalna szkoła”. Podczas zajęć zorganizowanych przez zespół NOMADY w jednej z wrocławskich szkół dzieci po raz pierwszy miały okazję rysować, malować, lepić z gliny. Poznawały też litery i uczyły się liczyć. Wspólnie przygotowywanie i jedzenie posiłków pozwoliło nam przełamać bariery i zdobyć sympatię dzieci. Po zajęciach odprowadzaliśmy je do domów gdzie czekały na nie całe rodziny, ciekawe tego, jak było w szkole.
Dla większości z tych dzieci było to pierwsze doświadczenie edukacyjne. 90% z nich nie mówiło po polsku. Zajęcia okazały się jednak dużym sukcesem i były ważnym krokiem w stronę wejścia dzieci w system edukacji formalnej.
Dla młodzieży, która nie miała możliwości pójścia do szkoły podstawowej za to biegle posługiwała się telefonami stworzyliśmy i przeprowadziliśmy pilotażowy kurs nauki języka polskiego przy użyciu telefonów i komputerów.
Dzieci są wielokulturowe i wielojęzyczne. W domu mówią w jednym z dialektów języka romani, niektóre znają język rumuński i mają podstawy języków krajów, w których mieszkały wcześniej. W polskiej szkole uczą się języka polskiego i angielskiego.
„Przyjazne przestrzenie miasta” to był kolejny etap działań z dzieciakami. Polegał na wyjściu do przestrzeni miejskich, które do tej pory były dla dzieci niedostępne. Byliśmy w teatrze, kinie, w muzeum, galeriach sztuki w ZOO. Dzieci mogły się poczuć jak pełnoprawni obywatele i obywatelki Wrocławia.
Zajęcia ruchowe. Stereotypowo myśli się, że Romowie lubią tańczyć i śpiewać. My polecamy wszelkie aktywności sportowe. W sporcie nierówności społeczne nie mają znaczenia, znikają bariery i różnice. Na początku dzieci romskie uczyły się pływać i zachowywać w wodzie. Potem wspierały w nauce pływania polskie dzieci z dysfunkcjami. To było wartościowe i wzmacniające doświadczenie. Dzieci z wykluczonej społeczności stały się tymi, które opiekują się i uczą inne dzieci.
We wrocławskich instytucjach kultury organizowaliśmy zajęcia z artystami i artystkami. Wrażliwość ludzi sztuki pozwala im komunikować się i pracować z dzieciakami bez stereotypów i uprzedzeń. Co roku jeździmy na festiwal sztuki cyrkowej Ofca, który odbywa się w Oleśnicy. Cyrk jest doskonałym narzędziem do integracji i edukacji. Podczas festiwalu dzieci spotykają ludzi z różnych stron świata, uczestniczą w warsztatach, oglądają spektakle, a potem długo wspominają to wydarzenie i pytają, czy na pewno za rok znowu tam pojadą.
Wesprzyj nasze działania. Przekaż darowiznę.
Wpłaty pomogą nam oraz naszym klientkom i klientom, będą też Twoim wkładem w budowanie społeczeństwa równościowego i przyjaznego nam wszystkim.
Materiał został zrealizowany ze środków Fundacji im. Stefana Batorego