Migracja – kultura – tożsamość – Mikroprojekt realizowany od 15 do 20 czerwca 2011 r. w świetlicy polsko-romskiej na Brochowie, we Wrocławiu. Finansowany jest przez Anna Lindth Foundation Euromed, Fundację Współpracy Polsko- Niemieckiej, Urząd Miejski we Wrocławiu, F.V. S. i Axel Springer Stiftung, a realizowany przez Stowarzyszenie Nomada, Kreisau- Inititive Berlin e.V. oraz Martę Dymek i Anne Stec, przy współpracy ze stowarzyszeniem Romani Bacht.
Uczestnicy biorący w nim udział to romskie i polskie dzieci z w wieku od 8 do 12 lat – stali bywalcy i bywalczynie świetlicy polsko- romskiej na Brochowie. W obrębie dzielnicy istnieją miejsca, z którymi dzieci szczególnie się utożsamiają. Z jednej strony miejsca te i dzieci wzajemnie na siebie wpływają z drugiej strony pozwalają im na integrację z innymi użytkownikami przestrzeni. W pierwszy dzień trwania mikroprojektu odbędą się warsztaty wprowadzające dzieci do tematyki tożsamości kulturowej osadzonej w przestrzeni miejskiej. Wspólnie postaramy się odpowiedzieć na pytania czy przestrzeń, w której funkcjonujemy ma wpływ na to kim jesteśmy, dlaczego ważne jest poczucie przynależności do danego miejsca, dlaczego powinniśmy się czuć odpowiedzialni za miejsce z którym się identyfikujemy, dlaczego powinniśmy o nie dbać i jak je użytkować wspólnie wraz z innymi osobami z różnych grup społecznych i z różnych grup kulturowych, tak by każdy czuł się w nim dobrze i bezpiecznie i wreszcie odpowiemy na pytanie jak stworzyć wielokulturową przestrzeń bez uprzedzeń i negatywnych stereotypów.
W ramach projektu każde dziecko dostanie też aparat cyfrowy, którym sfotografuje miejsca dla siebie ważne i szczególne. Poprzez kontakt ze sztuką dzieci zwrócą uwagę na wielokulturowość miejsca w którym żyją. W kolejnych dniach na terenie świetlicy odbędzie się wystawa zdjęć, gdzie każdy uczestnik i uczestniczka będą mieli szansę opowiedzieć dlaczego wybrali właśnie to miejsce i dlaczego czują się z nim związani. Mimo tego, że dla każdego będzie to inne miejsce to przecież tak samo ważne
Mikroprojekt ma na celu przybliżenie i wyjaśnienie dzieciom pojęcia tożsamości kulturowej, pomóc w jej poszukiwaniu i kształtowaniu. Chcemy zwrócić uwagę dzieci na ścisły związek poczucia tożsamości z miejscem i przestrzenią publiczną współdzieloną z innymi jej mieszkańcami. Nasze działania maja uwidocznić dzieciom fakt że miejsca z którymi się identyfikują są przestrzenia wspólną do której każdy ma prawo bez względu na pochodzenie status społeczno- ekonomiczny rożne korzenie kulturowe i pochodzenie.
fot. Marta Jamróg
fot. Katarzyna Pawlik